FAQ - Veelgestelde vragen
Waarom kiezen voor een koeriersdienst ?
Als een klant belt met “we hebben deze onderdelen vandaag nog nodig anders ligt de productie stil”, springen wij direct in actie. Geen gedoe met ingewikkelde procedures – gewoon ophalen en zo snel mogelijk bezorgen. Zo redden we een drukkerij die dringend inkt nodig had voor een grote opdracht. Binnen een half uur was de koerier al onderweg met de benodigde spullen.
Grote vervoerders behandelen je pakket als nummer 10.572 van die dag. Bij een koeriersdienst zoals Cargoplanner ken je vaak de chauffeur bij naam. Onze vaste klanten waarderen dat wij de klanten en locaties persoonlijk kennen.
Soms moet een pakket naar drie verschillende adressen, of heb je een ophaling nodig om 7 uur ’s avonds. Probeer dat maar eens te regelen bij een reguliere pakketdienst. Wij passen ons aan op wat jij nodig hebt – niet andersom.
We zijn eerlijk over onze prijzen. Ja, we zijn iets duurder dan een standaard pakketdienst. Maar je krijgt ook wat je betaalt: gegarandeerde levering, geen beschadigde pakketten en geen “we hebben aangebeld maar er was niemand” terwijl je de hele dag thuis zat.
We vervoeren niet alleen dozen. Zo vervoeren wij vanuit ons eigen warehouse bij Maastricht, medische goederen naar ziekenhuizen en medewerkers door heel Europa. Een kunstgalerie in Belgie laat ons hun waardevolle kunst vervoeren omdat we begrijpen hoe belangrijk voorzichtige behandeling is.
Samen met u kijken we naar wat er mogelijk is. 24/7 werken wij eraan om het onmogelijke vaak toch mogelijk te maken.
Wij werken veel voor Limburgse bedrijven maar ook voor een groot aantal bedrijven buiten Limburg en zelfs buiten Nederland. Voor al deze klanten vervoeren wij hun spoedzendingen door heel de EU.
Bij Cargoplanner doen we niet aan ingewikkelde verkooppraatjes. We lossen gewoon je vervoersproblemen op – snel, betrouwbaar en zonder gedoe. Bel ons of vraag een supersnelle transportofferte aan en ervaar het verschil.
Hoeveel kost een koerier ?
Daar waar men voor een vast bedrag een pakketje per pakketpost kan versturen, ligt dat bij spoedtransport (inter)nationaal net wat anders. Men heeft namelijk verschillende factoren die meespelen. Echter krijgt u van ons altijd direct een gratis en vrijblijvende, op maat gemaakte, offerte voor uw transport door ons offerteformulier in te vullen of contact met ons op te nemen per telefoon of email.
Hoe snel wordt mijn zending opgehaald ?
Zodra u akkoord geeft voor een spoedtransport sturen wij direct een auto naar het laadadres. Dit kan uiteraard ook op een later tijdstip zijn indien u dit wenst. Vervolgens wordt uw spoedzending rechtstreeks naar de ontvanger gebracht.
Hoe snel wordt mijn zending bezorgd ?
Wij verzorgen uitsluitend dedicated spoedtransporten. Dit betekent dat de chauffeur met uw zending rechtstreeks van het laadadres naar het losadres rijdt, tenzij er volgens uw instructies pas later moet worden bezorgd.
Waar is mijn zending ?
Als u ons belt of mailt om te vragen waar uw zending zich op dat moment bevindt ontvangt u binnen enkele minuten van ons de locatie van de chauffeur met de betreffende zending. Op verzoek kunt u per transport een link ontvangen waarmee u uw zending in realtime kunt volgen met ons track&trace-systeem.
Kan mijn zending ook naar het buitenland worden vervoerd ?
Wij kunnen uw zending binnen heel Europa bezorgen. Houdt u er wel rekening mee dat als uw zending gaat naar een land dat niet bij de EU is, u moet beschikken over de benodigde douanedocumenten.
Hoe moet ik mijn zending verpakken ?
Uw zending gaat niet via een sorteercentrum of iets dergelijks maar wordt rechtstreeks van A naar B vervoerd. Dit betekent echter niet dat u uw zending niet degelijk hoeft te verpakken. Het is altijd aan te raden om uw zending goed te verpakken.
Kunnen er ook europallets worden geruild ?
Onze transporten zijn in de basis zonder palletruil. Gezien wij spoedtransporten doen en daarmee altijd rechtstreeks van A naar B rijden hebben wij geen grote opslag met een voorraad lege pallets die wij kunnen meenemen. Natuurlijk is het wel mogelijk om op een losadres om lege pallets retour te vragen en deze weer bij u te bezorgen. Gezien de extra transportkosten is het echter meestal gunstiger om de pallets niet te ruilen. Als u een zending op een pallet aanlevert krijgt u van ons dus geen lege pallet retour tenzij wij deze van het losadres krijgen en weer rechtstreeks bij u mogen afleveren.
Kan ik lege pallets en verpakkingsmateriaal laten afvoeren indien de ontvanger dit niet wil hebben ?
Als u op voorhand aangeeft dat de koerier het verpakkingsmateriaal weer mee terug moet nemen en wij moeten zorgdragen voor het afvoeren hiervan is dat mogelijk tegen een vergoeding van de kosten. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid en het type afvalmateriaal.
Kan ik eerst een prijsopgave krijgen voordat ik opdracht voor een transport geef ?
Als u eerst wilt weten wat de kosten voor een transport zijn kunt u eerst een prijsopgave vragen. Dit kan per email, via de website of telefonisch. Zodra u akkoord gaat met het aangeboden tarief kunnen we alles in gang zetten.
Moet ik zelf voor een vrachtbrief (CMR/AVC) zorgen ?
U mag uiteraard altijd zelf een vrachtbrief aanleveren. Als u zelf geen CMR/AVC-vrachtbrief heeft kan de chauffeur deze voor u invullen. Wij kunnen u ook vanuit ons rittensysteem een vrachtbrief per email sturen zodat u deze zelf kunt uitprinten. Tevens kunt u zelf een cmr vrachtbrief invullen met onze gratis CMR-tool (ook als u geen klant bent)
Hoe vul ik een vrachtbrief in ?
Wij maken gebruik van AVC/CMR-formulieren die daardoor zowel voor nationaal als internationaal transport geschikt zijn. Op onze CMR-tool pagina staat uitgebreid beschreven wat er in elk vak ingevuld kan worden. Het gebruik van een goed ingevulde vrachtbrief is zeer belangrijk.
Krijg ik een bewijs van aflevering ?
Onze chauffeurs zullen op het losadres altijd vragen om de vrachtbrief met een handtekening en achternaam af te tekenen. Tenzij u uitdrukkelijk wenst dat dit niet gebeurt. Een scan van de afgetekende vrachtbrief ontvangt u per email en kunt u ook terugvinden in ons rittensysteem als u heeft gekozen voor een login in ons systeem. Dit is geheel kosteloos.
Is mijn zending tijdens het transport verzekerd ?
Zoals alle vervoer/transport/koeriersbedrijven zijn wij aansprakelijk conform CMR/AVC-voorwaarden. Dit is vastgelegd in de wet. Bij bijvoorbeeld schade of diefstal zijn wij aansprakelijk voor een bepaald bedrag per kg. Dit bedrag wordt soms aangepast (door de wetgever). Als u uw zending voor een hoger bedrag wilt verzekeren dient dit te worden gedaan door de eigenaar van de goederen bij zijn of haar eigen verzekering.
Wat gebeurt er als een zending niet kan worden bezorgd ?
Er zal uiteraard iemand op het losadres aanwezig moeten zijn om een zending in ontvangst te nemen. Het is niet zo dat als er niemand aanwezig is wij dit bij een postkantoor kunnen afgeven. Echter gezien het spoedeisende karakter van onze transporten zit men meestal wel op de zending te wachten. Mocht om welke reden dan ook niemand aanwezig zijn en de koerier kan uw zending niet bezorgen zullen we altijd met u overleggen wat de opties zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld gaan lossen op een andere locatie. In het geval we niemand kunnen bereiken zullen we de zending dan helaas weer retour afzender moet brengen. Wij zullen echter nooit zonder overleg met de opdrachtgever onverrichter zake vertrekken
Kan ik ook als particulier gebruik maken van jullie diensten ?
Wij verzorgen ook transporten voor particulieren. Wij vervoeren echter geen meubels die op Marktplaats zijn gekocht etc. Heeft u bijvoorbeeld met spoed uw sleutelbos nodig of staat u op het vliegveld zonder uw paspoort dan helpen wij u graag. Bij particulieren vragen wij echter wel om vooruitbetaling van de transportkosten per iDeal.
Kan ik als bedrijf op rekening bestellen ?
Bedrijven kunnen bij ons doorgaans op rekening bestellen. Wij hanteren een maximale betaaltermijn van 30 dagen. Wij houden echter altijd het recht om toch om vooruitbetaling van de kosten te vragen. Dit kan om verschillende redenen zijn.
Kan ik ook een langere betaaltermijn dan 30 dagen krijgen ?
Wij accepteren geen klanten die later dan 30 dagen willen betalen. Een betaaltermijn van 30 dagen is wettelijk vastgelegd en voor een langere betaaltermijn zou men een overeenkomst moeten maken. Dit past echter niet binnen onze bedrijfsvoering.
Kan ik ook een factuur per post ontvangen?
Wij streven ernaar om zoveel mogelijk digitaal te doen. Zo ontvangt u de gescande vrachtbrieven per email en ook de facturen versturen wij liefst per email. Wilt u echter liever een papieren factuur ontvangen dan kunt u dit bij ons op voorhand aangeven. De kosten voor het versturen van een papieren factuur bedragen € 2,50 excl btw per factuur.