De Oplossing voor het Inrijden van Milieuzones met een Bestelauto vanaf 2028?
Vanaf 2025 worden de regels rondom het inrijden van milieuzones in Nederland verder aangescherpt, met als doel de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. De meest ingrijpende maatregel is dat vanaf dat jaar enkel bestelauto’s met emissievrije aandrijving (zoals elektrische of waterstofauto’s) nog toegang krijgen tot stedelijke milieuzones. Wel is er een overgangsregeling tot 2028 voor nieuwere bestelauto’s. Dit kan voor veel ondernemers en zelfstandigen een grote impact hebben, aangezien veel bestelwagens op dit moment nog op fossiele brandstoffen rijden. Er is echter een interessante en praktische oplossing voor dit probleem: het registreren van een voertuig als personenauto (M1 registratie) in plaats van als bestelauto (N1 registratie).
Wat zijn de milieuzones?
Milieuzones zijn afgebakende gebieden in steden waar vervuilende voertuigen geen toegang hebben. Dit beleid is ingesteld om de luchtvervuiling in stedelijke gebieden terug te dringen en bij te dragen aan een schoner milieu. Voertuigen die aan strenge emissie-eisen voldoen, zoals volledig elektrische auto’s, hebben wel toegang. Dieselauto’s en bestelwagens die niet voldoen aan de nieuwste Euro-normen worden geweerd.
Vanaf 2028 (na de overgangsregeling voor Euro 5 en Euro 6 auto’s) mogen enkel nog emissievrije bestelwagens de milieuzones betreden. Dit betekent dat iedere ondernemer of zelfstandige met een oudere bestelauto wordt uitgesloten van toegang tot deze zones, tenzij zij overgaan op een elektrisch of waterstof aangedreven bestelwagen.
*** Update. Voor bestelauto’s met Euro 6 is de overgangsregeling verlengd tot 01-01-2029 ***
Nieuwe regelgeving voor bestelauto’s vanaf 2025 (BPM)
Een van de belangrijkste wijzigingen in de belastingregels voor bestelauto’s is dat vanaf 2025 BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) wordt geheven op bestelauto’s. Voorheen waren veel bedrijfsvoertuigen vrijgesteld van deze belasting, maar door de introductie van BPM op bestelauto’s zal de aanschafprijs aanzienlijk stijgen. Dit kan tot gevolg hebben dat de kosten voor een nieuwe bestelauto omhoogschieten, zeker voor ondernemers die regelmatig nieuwe voertuigen aanschaffen. Hierdoor krijgen een bestelauto-variant en een personenauto-variant een vergelijkbare prijs. Zo heeft men bijvoorbeeld een Mercedes Citan voor vrachtvervoer en een Citan Tourer als personenauto.
Het voordeel van een personenauto-uitvoering
De oplossing voor ondernemers ligt in het registreren van een voertuig als personenauto in plaats van als bestelauto. Personenauto’s blijven, ondanks de strengere regels voor bestelauto’s, toegang houden tot milieuzones zolang ze voldoen aan de emissie-eisen. Dit biedt een aantal voordelen:
- Toegang tot milieuzones: Als het voertuig als personenauto is geregistreerd, kunnen ondernemers ook na 2028 nog steeds de milieuzones inrijden zonder dat ze een volledig emissievrij voertuig hoeven aan te schaffen.
- Kosten: Doordat bestelauto’s vanaf 2025 BPM-plichtig worden, wordt het prijsverschil tussen een personenauto-uitvoering en een bestelwagen kleiner. Voor vrijwel hetzelfde bedrag kan een ondernemer ervoor kiezen een personenauto te kopen in plaats van een bestelauto. Dit betekent dat ze dezelfde functionaliteit hebben, zonder de extra kosten en zonder beperking in milieuzones.
- Flexibiliteit: Personenauto’s kunnen vaak eenvoudiger worden uitgerust met accessoires of aanpassingen om te functioneren als bestelauto voor licht bedrijfsgebruik. Het interieur kan bijvoorbeeld worden omgebouwd om goederen te vervoeren, zolang de auto voldoet aan de regels voor personenauto’s.
Waarom een personenauto-uitvoering de oplossing biedt
Het interessante verschil tussen personenauto’s en bestelauto’s is dat de regels voor milieuzones soepeler zijn voor personenauto’s. Met een personenauto mag je wél de milieuzones binnen, zolang de auto voldoet aan de algemene emissienormen, zoals de Euro 6-norm. Dit geldt ook voor hybride en elektrische voertuigen.
Elektrische / waterstof bestelauto’s het doel?
Uiteindelijk wil iedereen graag het beste voor het milieu. Maar dit moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Er zijn nu nog veel praktische bezwaren en deze kunnen mijns inziens niet zo snel worden opgelost als men zou willen.
In het geval van ons bedrijf is de zeer beperkte range van de huidige elektrische bestelauto’s nog een groot probleem. Als een pakketdienst 100 pakketjes binnen de wijk moet bezorgen zal dat waarschijnlijk nog te doen zijn. Maar als er goederen met grote spoed van Maastricht naar Groningen moeten worden vervoerd zal er teveel tijdsverlies zijn.
Of de volledig elektrische (bestel)auto het echt gaat maken in de toekomst zal moeten blijken.